SLIDER

איך התחלתי ללמוד שפה חדשה באפליקציות

לפני כמה חודשים הגעתי למסקנה שיוצא לי "לשרוף" יותר מידי זמן בשיטוט לא מועיל ברשתות החברתיות לפעמים באופן מודע כדי להתנתק בענייני היומיום ולפעמים באופן פחות מודע פתאום עוברת לה חצי שעה אחרי שנכנסתי לראות איזו תמונה באינסטגרם. מכיוון שאחד הדברים שיכולים לעצבן אותי זאת התחושה של זמן שבוזבז לשווא אני מחפשת דרכים יצירתיות להתייעל ולפתח הרגלים חדשים וכחלק מהשינוי החלטתי לטפל בנושא של הרשתות החברתיות. ההגיון הזה כזה: ממילא הטלפון נמצא בהישג יד במהלך היום אז כל פעם שיתחשק לי לדפדף ללא מטרה בפייסבוק אמצא לזה תחליף עם ערך מוסף עבורי. לשמחתי אנחנו חיים בעידן שישנן אפליקציות בערך לכל דבר שנוכל לדמיין ואחרי בדיקה קצרה של ההיצע הפור נפל על לימודי שפות!

פעם קראתי מחקר שבו גילו שלוקח לנו כשבועיים של התמדה כדי לפתח הרגל חדש ובעצם החלק הקשה ביותר של השינוי הוא רק השלב ההתחלתי של מודעות והתמדה ללא פשרות ואכן במקרה של לימודי השפה זה הצליח ומאחורי כבר 4 חודשים עם אחת השפות היפות שיש: צרפתית.
בדקתי 5 אפליקציות ללימודי שפות שמוצעות בחינם בגוגל Play והמשותף לרובן הוא הגישה המצומצמת לכל הפונקציות והשיעורים שהן מציעות וכדי להינות מהגירסה המלאה נדרש תשלום שנע בין 30 ש"ח לחודש ל-120 ש"ח לשנה. היחידה שניתן להינות ממנה במלואה לאורך זמן היא Duolingo והיא זאת שאני ממשיכה להשתמש בה על בסיס יומיומי.
החסרון היחיד שאני רואה בה הוא שרוב הקורסים מוצעים לדוברי אנגלית (ישנם גם לדוברי רוסית, צרפתית וגרמנית). אם אתם שולטים באנגלית בצורה סבירה תוכלו להינות ממבחר של 19 שפות שניתן ללמוד.
כשנכנסים לקורס חדש נפתח מסך הבית שבו ניתן לראות את ההתקדמות לפי השיעורים וניתן לעבור לשיעור הבא רק במידה ובוצעו כל התרגילים.
ברוב האפליקציות האחרות שבדקתי השיעור הראשון מתחיל ממילים בסיסיות אבל שום יכולת להבין את ההיגיון ואת החוקים של השפה בתור מישהי מתחילה. באף אפליקציה לא מתחילים את השיעורים מ-"א-ב" ולא תמצאו בהן הסבר לגבי הדקדוק, אבל במקרה של Duolingo ההתחלה היא יחסית "רכה" ולא מייאשת מידי עם מילים פשוטות שניתן לזכור בקלות איך הן נשמעות ואיך כותבים אותן נכון.
כל שיעור הוא מאין משחק שבנוי מ-20 שאלות מגוונות שמשלבות קריאה, שמיעה, כתיבה ודיבור. במקרים שבהם מתבקשים לתרגם ניתן ללחוץ על המילה ולקבל את האופציות האפשריות של התרגיום כדי ללמוד מילים חדשות או לרענן את הזכרון.
בעזרת ההגדרות של האפליקציה ניתן להגדיר את כמות הזמן שרוצים להקדיש כל יום למידה וזה בנוי כסוג של משחק שסופר את מספר הימים שבהם לומדים ברצף (streak) ומעודד אותנו לאתגר את עצמנו ולשמור על למידה רציפה. כשהתחלי השיא שלי היה 83 ימים ברצף עד ששברתי אותו בחופשה בחו"ל.
בתקופה האחרונה התחילו להתפרסם תלונות של משתמשי האפליקציה בפלטפורמת ה-IOS של Apple על כך שבעדכון האחרון של הגרסה השתנתה שיטת הניקוד ומתכונת השיעורים, כך שאחרי מספר הטעויות כבר לא ניתן להמשיך להתאמן רגיל אלא לרכוש חבילה של "Gems". ממה שידוע לי העניין עדיין לא נפטר אצל חלק מהמשתמשים וגורם לנטישה של האפליקציה שמפתחיה החליטו כנראה ללכת לכיוון ההורדה ההדרגתית של האופציות החינמיות. הבשורה הטובה היא שבאנדרויד הכל עובד נפלא וללא תקלות בגרסה החינמית והרגילה ואני מקווה שזה ימשיך ככה.
מה שככל הנראה גורם לי להתמיד ולהמשיך להיכנס ל-Duolingo על בסיס יומיומי זה מבנה השיעורים שמאפשרים לראות את קצב ההתקדמות. אם לא מוותרים על ההתחלה וממשיכים בשיעורים הידע מצטבר כמו גלגל שלג במיוחד בעזרת החזרות שניתן לעשות כדי לחזק את המילים והביטויים שכבר נלמדו ולאט לאט מתחילים לקלוט את ההיגיון של השפה וגם ללמוד יותר מהר.
עם הזמן התחלתי לשמוע מילים מוכרות כשאני שומעת שירים בצרפתית שאגב זאת גם שיטה מעולה לחזק את הידע בשפה וגם ללמוד מילים וביטויים חדשים. ואפרופו ביוטי בלוג, עכשיו הרבה יותר קל לקרוא את שמות המוצרים בצרפתית!
מעבר לאפליקציה ניתן לגשת לשיעורים גם דרך המחשב באתר https://www.duolingo.com

אפליקציה נוספת שגיליתי לאחרונה היא Memrise
גם כאן מדובר בקונספט של משחק והמפתחים טוענים שלמידה אפקטיבית ומהירה של שפה בנויה על שלושה מרכיבים עיקריים:
1. המדע: הצבירה של הידע ואוצר המילים בנויים גם על ממים ויזואליים שמאפשרים לזכור את המילים בקלות (memes כאן הן תמונות שיוצרות אצלנו אסוציאציות לדברים המוכרים ומאפשרות לזכור דברים חדשים בצורה אפקטיבית) ועל חזרות קבועות על החומר הנלמד (ממש כמו בתרגילי ספורט שעושים על בסיס קבוע)
2. הכיף שבמשחק: כדי להפוך את הלמידה להנאה האפליקציה בנויה בצורת משחק שבו זורעים זרעים של מילים חדשות וכל חזרה על החומר הנלמד היא מעין השקיה שגורמת להם לגדול ולהפוך לפרחים. הם מאמינים שכל אחד יכול ללמוד כל דבר ומתייחסים לזכרון שלנו כמו לגן של פרחים ולא כמו למחסן משעמם.
3. הקהילה: לפעמים כיף יותר ללמוד ביחד, לכן ישנה אופציה ליצור קבוצת לימוד משותפת או להצטרף לקהילת האפליקציה בפייסבוק.
בניגוד לדואולינגו, Memrise מאפשרת שימוש רק בחצי מהאפשרויות במתכונת החינמית וכדי להינות מהאפליקציה המלאה נדרש תשלום של מנוי שנתי שמסתכם בכ-120 ש"ח. עדיין אפשר להסתפק בתכונות הבסיסיות שמאפשרות צבירה של אוצר מילים וגם חזרה על החומר הנלמד בשתי דרכים: Classic Review (החזרה הרגילה) או Speed Review (כמו מירוץ נגד השעון).
האפליקציה מאוד נוחה ומדליקה, אבל בעיני פחות מתאימה בתור המקום העיקרי ללמידה העצמית. על ההתחלה היא "זורקת למים" של מילים וביטויים שצריכים לזכור כמו שהם (לשמוע, לכתוב ולתרגם אותם). למרות שמדובר במילים וביטויים בסיסיים קשה לקלוט את ההיגיון ואת הדקדוק של השפה מהאפליקציה עצמה, לכן אני משתמשת בה בנוסף ל-Duolingo שהיא העיקרית עבורי.
Speed Review
גם במקרה של Memrise ניתן לגשת אליה גם מה-Desktop של המחשב באתר https://www.memrise.com/home

תמיד כיף ללמוד משהו חדש, לגדול ולהיתפתח והרבה פעמים מה שעוצר אלו הקיבעון והפחד מלהיכשל. "אין לי זמן" זה אף פעם לא תירוץ כי אפשר למצוא 10 דקות או חצי שעה פנוית גם בתוך יום עמוס והכל עניין של מודעות וסדר עדיפויות. החלק המהנה ביותר בעניין הזה הוא עם התמדה והתקדמות איטית של צעדים קטנים להתחיל לאט לאט לראות תוצאות וזאת המוטיבציה הטובה ביותר.

שתפו בתגובות אם אהבתן את הרעיון, אילו שפות אתן יודעות ואילו הייתן רוצות ללמוד!


גילוי נאות: אין לי קשר למפתחי האפליקציות ולא ליח"צ מטעמם. כל הדעות בפוסט מבוססות על הניסיון האישי שלי בלבד.

2 תגובות

  1. תודה על ההמלצות! עשית לי חשק ללמוד שפה חדשה!

    השבמחק

© Stars of Alex • Theme by Maira G.