SLIDER

הגנה ללא הפסקה

כולנו יודעים שחייבים להגן על העור שלנו מפני קרינת השמש המזיקה. הנושא הזה תמיד נמצא בתודעה שלי ואני מקווה גם שבתודעה של רובכם ועם השנים המודעות והידע בנושא הזה הולכים וגוברים. כל שנה לקראת עונת הקיץ אנחנו מתחילים לראות קמפיינים מגוונים של מוצרי ההגנה וקמפיינים להעלאת המודעות לנושא של נזקי קרינת השמש (כמו זה של האגודה למלחמה בסרטן). השמש פולטת את קרינת ה-UV המזיקה בכל ימות השנה, ללא קשר למזג האויר, לכן ההגנה המתמשכת על העור שלנו היא הנושא שרלוונטי כל השנה. זהו נושא עצום, לכן בסוף הפוסט אצרף קישורים לאתרים בהם תוכלו לקרוא על הכל בהרחבה.

בנימה קצת יותר אישית, אני מודה שהייתי רוצה להשתמש במקדם ההגנה לפנים ולגוף על בסיס היומי 365 ימים בשנה אבל לא כך קורה בפועל. ב-90% מהזמן תתפסו אותי עם מקדם הגנה על עור הפנים, בין אם הוא משולב במייק אפ שלי ובין אם זהו הבסיס שלפני. לעומת זאת, אני מודה שב-90% מהזמן לא תתפסו אותי עם מקדם הגנה על הגוף וזה עניין חמור בעיני. הרי אם חושבים בהגיון, אז אין שום היגיון בלהגן רק על עור הפנים ולהשאיר את שאר הגוף חשוף לקרינה המזיקה, נכון? התירוץ שלי כאן הוא מאוד פשוט: בעוד שמקדמי ההגנה לפנים יכולים להשתלב טוב עם האיפור היומיומי ולא להיות מורגשים על העור, רוב מוצרי ההגנה לגוף פשוט בלתי נסבלים על העור, במיוחד בקיץ כמו שיש לנו בארץ. עוד לא מצאתי מוצר שלא יגרום לי להרגיש דביקה, מזיעה ומבריקה. אז ב-90% מהזמן אני אומרת לעצמי "טוב, נו, זה רק 5 דקות בשמש עד שאגיע לעבודה, לא נורא" ועוד דברים בסגנון. ב-10% מהזמן, במיוחד בימים שאני יודעת שאצטרך להיות הרבה בחוץ, אני לוקחת את עצמי בידיים ושמה את קרם ההגנה שלי, למרות שאני יודעת שאני אתעצבן על התחושה שלו כל היום לאחר מכן.
הפוסט הזה נועד בשבילי ובשבילכן, במיוחד אם אתן מזדהות עם המצב שלי, כדי להגביר את המודעות לנושא ההגנה ולנסות להעלות את אחוז ההצלחה של ישום הכללים אפילו בטיפה.
נתחיל לעשות סדר!

מה הם נזקי השמש הנגרמים לעור שלנו?
* הזדקנות מוקדמת של העור
* קמטים
* כתמים ופיגמנטציה
* סרטן העור

מה היא קרינת UV?
(מקור)
האור שנפלט מהשמש מורכב למעשה מגלים שונים באורכים שונים, לכן קיימים סוגים שונים של קרינה שנפלטת מהשמש. העין האנושית מסוגלת לראות רק חלק קטן מהקרינה הזאת והוא נקרא "האור הנראה". את החלק הבלתי נראה אנחנו לרוב גם לא מרגישים. הקרינה האולטרה סגולה (UV) היא קרינה בלתי נראית ומחלקים אותה ל-3 קבוצות, כאשר לכל אחת מהן יש עוצמה שונה ולכן גם השפעה שונה.
(מקור)
גלי ה-UVC (הכי קצרים ועוצמתיים ולכן גם הכי מזיקים) לא מגיעים לכדור הארץ הודות לשכבת האוזון.
גלי ה-UVB, חודרים דרך האטמוספרה ופוגעים בעור שלנו. הם האחראים על שיזוף וכוויות וגם תורמים להזדקנות המוקדמת של העור, במיוחד לאחר חשיפה ממושכת.
גלי ה-UVA מסוגלים לחדור לעומק של שכבות העור ולגרום לנזקים לטווח ארוך, כמו הזדקנות העור, כתמים, קמטים וסרטן.

מה עושים?
הצעד הראשון הוא חשיפה מבוקרת לשמש.
הזמנים המומלצים הם עד 10 בבוקר או אחרי 16 אח"צ, כאשר בין 10 בבוקר ל-16 אלו הזמנים בהם יש את קרינת השמש המירבית
הצעד השני: שהייה בצל וביגוד מתאים
אורח החיים שלנו בוודאי לא מאפשר לנו לבחור מתי להיחשף ומתי לא להיחשף לשמש, לכן המינימום שניתן לעשות הוא לשהות בצל ככל הניתן. בנוסף, האגודה למלחמה בסרטן ממליצה ללבוש בגדים ארוכים שיכסו את הגוף (חולצה עם שרוולים ומכנסיים עד הברך לפחות). התנאי הזה הוא בלתי אפשרי לישום מבחינתי בחום של הקיץ הישראלי, במיוחד כשנמצאים הרבה בחוץ.
עוד אביזר הכרחי מאוד: משקפי שמש איכותיים שיגנו על העיניים שלנו וגם על העור שמסביב וזהו אחד הכללים הקלים יותר לביצוע.
הצעד השלישי: שימוש בתכשירי הגנה. חשוב להדגיש שכל התכשירים למיועדים לשימוש עם שאר אמצעי ההגנה ואין להסתפק רק בהם, כי אינם יכולים להגן על העור באופן מוחלט.

מי זקוק לתכשירי הגנה מקרינת השמש? והתשובה היא: כמובן, כל אחד, ללא יוצא מן הכלל.
חייבים להשתמש תכשירי ההגנה על בסיס יומיומי, ללא קשר לצבע העור, אפילו בימים סגריריים ומעוננים. מצבים שדורשים הקפדה מיוחדת: כשנמצאים בקרבת מים, חול או שלג, כאשר קרינת השמש מוחזרת מהם ולכן קיימת חשיפה מוגברת של העור לקרינה הזאת.

מה הוא תכשיר הגנה? 
הוא מוצר שמכיל מרכיבים מיוחדים שבעזרתם הוא מחזיר או בולע את קרינת ה-UV אליה אנחנו נחשפים והוא אחד הצעדים החשובים בהגנה על העור שלנו מנזקי השמש. תכשירים אלו מגיעים בצורות ומרקמים שונים: קרם, ג'ל, תחליב, ספריי, סטיק וכו'.

מה הם ההבדלים בין התכשירים השונים?
ההבדל הראשון הוא ה-Sun Protection Factor (ה-SPF). מקדם ההגנה הוא מדידת האפקטיביות של המוצר בהגנת העור נגד קרינת UVB בלבד (זאת שגורמת לאודם ולכוויות בחשיפה לשמש). בחישוב גס, ככל שה-SPF יותר גבוה, כך האפקטיביות של התכשיר טובה יותר.
על תכשירים מסויימים לצד ערך ה-SPF תוכלו למצוא גם את ערך ה-PA, שמראה על כך השתכשיר מגן גם מקרינת ה-UVA (מסמנים בין 1 ל-3 פלוסים ליד ה-PA וככל שיש יותר, כך התכשיר מספק הגנה יותר גבוהה).

כדי למנוע בילבול בקרב הצרכנים, FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) הסדירו את הסימון של תכשירי ההגנה מהשמש כך שמסוף 2012 אנחנו נסתבך קצת פחות. (את הכתבה המלאה אפשר לקורא כאן). הסימון החשוב ביותר שנחפש הוא "Broad Spectrum Protection", שאומר שהתכשיר מגן נגד קרינת UVA וגם נגד קרינת UVB.
עוד על הסימון החדש של תכשירי ההגנה ניתן לקרוא אצל Temptalia בפוסט הזה.

ההבדל השני הוא סוג המסנן לפי המרכיבים, שמתחלק ל-2 קבוצות: כימי ופיסיקלי.
"המסנן הכימי" הוא חלק ממרכיבי תכשיר ההגנה שנספג בתוך העור וברגע שנחשפים לקרינת UV היא נבלעת בתוכו ולא חודרת לתוך העור ולכן גם לא גורמת לנזק. בגלל שהמסנן חייבם להיספג בתוך העור, חייבים להניח אותו 20 דקות לפחות לפני החשיפה לשמש כדי שיהיה אפקטיבי. רשימת המרכיבים של המסננים הכימיים ניתן למצוא כאן.
אחד המרכיבים הידועים במסננים הכימיים הוא PABA, שידוע ביכולת המצויינת שלו בספיגת קרינת UVB ועד לא מזמן היה נמצא בשימוש נרחב אצל יצרני תכשירי ההגנה. בגלל החסרונות הרבים שלו בין היתר הכתמה של הבגדים, צריבה של העור ובעיקר גרימת תגובה אלרגית, רגישות, דרמטיטיס. נכון להיום המרכיב הזה כמעט ולא קיים בתכשירי ההגנה. 
עוד מרכיבים של מסנני קרינה שעלולים לגרום לתגובה אלרגית ניתן למצוא בלינק הזה
"המסנן הפיסיקלי" לא נספג אלא נמצא על פני העור ומחזיר או בולע את קרני ה-UV. 2 המרכיבים ידועים בקטגוריה הזאת הם: Titanium Dioxide, שנותן הגנה מקרינת UVB והגנה חלקית נגד קרינת UVA ולא גורם לרגישות או אלרגיות. המרכיב השני הוא Zink Oxide שנותן הגנה מלאה מ-UVA וגם מ-UVB (וזה ה-Broad spectrum protection). החסרון של התכשירים שמכילים מסננים אלו הוא המרקם שלרוב שמנוני וגם משאיר שכבה לבנה על העור. בנוסף, קשה להגיע למקדמי הגנה גבוהים רק בעזרתם של המסננים הפיסיקליים לכן רוב המוצרים היום מכילים תערובת של שני הסוגים, הפיסיקלי והכימי למרות שזה מבטל את היתרון של השימוש במסנן הפיסיקלי בלבד. 

השימוש הנכון בתכשיר ההגנה.
הכמות:
הכמות של תכשיר ההגנה שמניחים על כל הגוף להגנה המלאה ולקבלת האפקטיביות המלאה של התכשיר היא 30 מ"ל (1 oz). ברגע שמניחים פחות, האפקטיביות של מסנן הקרינה יורדת בצורה דרסטית. לכיסוי של פנים וצוואר נשתמש בכמות של כפית אחת של התכשיר, לכיסוי של יד אחת - כפית אחת, רגל אחת + ירך - 2 כפיות, חזה ובטן - 2 כפיות.
לא לשכוח: שפתיים, אוזניים, כפות הידיים והרגליים והצוואר.

הסדר: תכשיר ההגנה תמיד מונח ראשון!

כללי אצבע לשימוש בתכשירי ההגנה (מקור):
1. למרוח כל יום, בכל עונות השנה
2. למרוח בבוקר ולחדש את המריחה בצהריים
3. למרוח שנית אחרי כל טבילה במים
4. למרוח על כל האזורים החשופים
5. מריחת תכשירי ההגנה אינה תחליף למניעה מחשיפה לשמש.

עוד עניין חושב שאני רוצה להתייחס אליו הוא המשיכה התמידית שלנו לשיזוף ולשאיפה להגיע לעור בגוון ברונזה.
אני זוכרת שבתור מתבגרת אי אפשר היה שלא להשתזף ברגע שהגיעה העונה החמה של השנה או כשנסענו לחופשה כי השיזוף נחשב לאופנתי, לגוון עור בריא יותר. זה היה מושרש בתודעה שלנו. העור שלי לא משתזף טוב והגוון גם לא נשאר לאורך הזמן, לכן היו לי בעבר הרבה ניסיונות כושלים של שיזוף וכוויות שמש שבדיעבד אני ממש מצטערת שעשיתי את זה לעצמי. עם השנים ההתייחסות לשיזוף התחילה להשתנות, במיוחד אחרי המחקרים הרבים שנעשים בחקר של סרטן העור והקשר שלו לחשיפה לקרינת UV. התהליך של השינוי התודעתי נמשך גם בימים האלו.
השורה התחתונה היא: שיזוף זה לא בריא. נקודה. לא במינון של 5 דקות ביום ובטח שלא בעזרת מיטת השיזוף. שיזוף הוא גם לאו דווקא מכוון, אלא הכוונה היא גם לחשיפה היומיומית שלנו לקרינת ה-UV (לדוגמא, בדרך לעבודה, באוטו, אפילו חשיפה לקרינה של מנורות מסויימות שפולטות קרינת UV).
אני חושבת שבמקרה הזה הממראה החיצוני הנחשק לא שווה את הפגיעה בעור שלנו. מי שבכל זאת מחפשת להתהדר בגוון עור זהוב ושזוף תמיד יכולה לפנות למשזפים העצמיים שמקנים לעור את הגוון הרצוי ללא צורך בחישפה לשמש והיום קיים מגוון רחב של מוצרים אלו.

אני מאחלת לכן להיות בריאות ומוגנות ולהפוך את שיגרת ההגנה ואת תכשירי ההגנה לחברים הכי טובים שלכן. השינוי הוא קשה וביצוע הכללים שדיברתי עליהם כאן עוד יותר, אבל כל שינוי מתחילים מצעד אחד קטן ואז מתקדמים. 
שתפו בתגובות: מה היא שיגרת ההגנה היומיומית שלכן?

בהכנת הפוסט השתמשתי במידע מהאתרים הבאים:
האגודה למלחמה בסרטן
אתר העור הישראלי
American Academy of Dermatology
FDA
Wikipedia: Sunscreen
Skincancer.org

26 תגובות

  1. אנונימי18.6.2012, 13:59

    פוסט כל כך מושקע בנושא הזה,לא קראתי הרבה זמן (:

    אני עדיין בחיפושים אחרי שגרת ההגנה שמתאימה לי. השנה ניסיתי להשתמש בתחליב לפנים של Life, אבל לאחר מספר ימים הוא גרם לי לאלרגיה חמורה. בינתיים אני לא משתמשת בשום קרם אחר גם כי יש לי טראומה וגם כי העור שלי עדיין לא החלים לגמרי (אני עדיין לוקחת כדורים כדי שהגרד יחלוף)

    השבמחק
    תשובות
    1. אני ממליצה על מקדם הגנה של הולילנד בשם סאנברלה. הוא מיועד לפנים, אני משתמשת בו באופן קבוע והוא מצוין לי, הוא גם טוב בתור בסיס לאיפור. אפשר לקנות אותו אצל קוסמטיקאיות או דרך האינטרנט [הוא מגיע בשני סוגים- אחד שהוא רק מקדם הגנה ואחד שהוא גם דמי מייקאפ]

      מחק
    2. תודה! הנושא חשוב לי באופן אישי ולכן חשוב לי להעביר את המסר וגם ללמוד על הנושא כמובן.

      אין לי המלצות ספציפיות למוצרים שלא גורמים לרגישות, אבל יש המון מידע ברשת על הנושא של אלרגיות למסנני הקרינה וגם המלצות למוצרים.

      מחק
  2. וואו, באמת פוסט מושקע :)
    כל הכבוד על ההשקעה, בהחלט עשית לי סדר בראש [בעיקר בכל מה שקשור למסננים כימיים ולמסננים פיזיקליים]

    באופן אישי אני שונאת להשתזף ומשתדלת לשמור על עצמי עד כמה שאפשר, יש לי עור לבן ורגיש ומספיקה לי חצי שעה בשמש כדי לחזור עם כוויות, ופשוט חבל לי על הבריאות ועל המראה [וממילא אני מעדיפה את עצמי עם עור בהיר]

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה! אני למדתי המון בזמן שהכנתי את הפוסט ואני שמחה שגם הצלחתי להעביר את המידע הלאה.
      אני איתך בנושא הזה, עדיף לשמור על העור מאשר לשלם את המחיר על כל השיזופים אחרי זה. והעור זוכר את הכל, אפשר לראות את זה כבר עכשיו.

      מחק
  3. אנונימי18.6.2012, 16:03

    תספרו את זה לבנות ששופכות על עצמן שמן גזר... הן מגוחכות

    השבמחק
    תשובות
    1. נראה לי שהמקרה של הבנות האלו הוא אחד הקשים ואין לי מושג איך גורמים להן להפנים את גודל הנזק שהן עושות לעצמן.

      מחק
  4. אף פעם לא הבנתי מדוע קרם לחות לגוף אינו מכיל מסנן קרינה בדומה לקרם לחות לפנים. כ"כ פשוט..

    השבמחק
    תשובות
    1. נקודה מעניינת. אפשר רק לנחש, אולי זה בגלל האפקטיביות של המסנן, שחייב לבוא במרקם מסויים, אולי זה שיקולים כלכליים של היצרנים שרוצים למכור לנו 2 מוצרים ולא 1 שעושה את הכל.

      מחק
  5. לפי הסרטון של הרופא שהצגת כאן, חובה למרוח את מקדם ההגנה ישירות על העור. מה עושים אם אני יוצאת מהלימודים בשעות הצהריים וביום יום אני מתאפרת עם מייקאפ?
    מצד אחד, אם אני אשים מקדם הגדנה מתחת למייקאפ בבוקר, זה כבר לא יהיה אפקטיבי בשעות הצהריים, כי לאחר שעתים שלוש מקדם ההגנה כבר לא עובד, אך מצד שני אם אני אמרח את מקדם ההגנה על המייקאפ לפני שאני יוצאת מהלימודים, מקדם ההגנה לא יוכל להיספג בעור ולכן גם לא יהיה אפקטיבי. אז מה עושים? להוריד את המייקאפ, לשים מקדם הגנה ולמרוח מחדש את המייקאפ? חתיכת טירחה...

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מסכימה איתך לגמרי, עניין החידוש כאן הוא בעייתי עד בלתי אפשרי וזה כבר מעבר לטרחה.
      בתור מתאפרת על בסיס קבוע, אין סיכוי בעולם שאוריד את איפור הפנים במהלך היום במטרה לחדש את קרם ההגנה. בעיני זה בלתי אפשרי. לחדש את קרם ההגנה לגוף כבר יותר פשוט ורק צריך להתגבר על התחושה הדביקה.
      בגדול אני חושבת שכל אחד צריך לעשות את המקסימום שלו. אני אישית נורא משתדלת ללכת לפי הכללים שכתבתי עליהם, אבל בפועל הרבה פעמים פשוט לא מצליחה.

      מחק
  6. וואו כל הכבוד על הפוסט המושקע והכ"כ חשוב הזה. את עושה שירות מעולה לציבור : ).
    אני בטוחה שאני אקרא אותו עוד הרבה פעמים כדי להפנים הכל כמו שצריך ותמיד אפשר ללמוד עוד על הנושא.
    תודה ששיתפת אותנו.

    השבמחק
  7. פוסט מעולה מעולה וחשוב חשוב - כל הכבוד!
    הגנה מהשמש זה בהחלט סוג של טורח, במיוחד עבורנו המתאפרות. קשה למצוא קרם הגנה לפנים שמשתלב טוב עם המייקאפ ויש את עניין החידוש שעבורנו הוא בכלל לא רלוונטי.
    וגם בגוף - כמוך אני לא מתמרחת כל יום, רק באירועים שאני מבלה הרבה זמן בחוץ.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה מותק!
      לדעתי לא קיים תכשיר הגנה לגוף שלא יורגש על העור, אני עוד לא שמעתי על אחד כזה בכל אופן. זאת אחת הסיבות שקשה לי להקפיד, כי בחום הזה רק חסרה לי שכבה דביקה על הגוף. מצד שני כשאני לא משתמשת בתכשיר הגנה אני מרגישה קצת אשמה.
      מוצרים לפנים קצת פחות בעייתיים מהבחינה הזאת, למרות שענין החידוש בלתי אפשרי מכל הבחינות אלא אם כן לא מתאפרים בכלל.

      מחק
  8. אנונימי19.6.2012, 12:06

    פוסט מצוין! בדיוק היום חשבתי על זה שבארץ אין מספיק מודעות לנושא הזה של הגנה מפני השמש..
    הרבה בלוגריות כבר עשו סקירות של מוצרי הגנה שהן קיבלו, אז היה ממש מעניין לקרוא את הפוסט שלך שלא מדבר על מוצר ספציפי אלא על החשיבות של הגנה מהשמש. אהבתי מאוד! :)

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה!
      בהמשך יהיה גם פוסט סקירה של המוצרים, אבל היה לי חשוב להעביר את נושא ההגנה בנפרד ולפני הסקירות כי זה מאוד חשוב לי באופן אישי ואני מסכימה שלא שמים על זה דגש מספיק.
      שמחה לשמוע שהצליח לי :)

      מחק
  9. אנונימי19.6.2012, 12:43

    בדיוק חשבתי לצאת להשתזף והורדת לי את החשק. כל הכבוד לך !

    השבמחק
  10. פוסט חזק וחשוב !!
    היה נחמד אם היה אפשר ליצור לזה תרגום בצרפתית ולשים את זה מול עיניי התיירות מצרפת..אני פשוט גרה קרוב מאוד לחוף בתל אביב ורואה אותן כל שנה מחדש באות להיצלות..
    אחת מהן סיפרה לי שהיא מורחת שמן תינוקות על הפנים כדי לזרז שיזוף !!
    זה מדהים אותי כל פעם מחדש בייחוד בגלל שאני כל כך מעריכה את מוצרי הטיפוח והאיפור שמגיעים דווקא מהמדינה הזו..איזה חוסר מודעות..

    מחכה לפוסט סקירות המוצרים, נרשמתי כמשתמשת עוקבת :)

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה!
      התיירות המדוברות מכל מיני ארצות הן דוגמא מצןיינת לאיך לא להתנהג בשמש. אם חשיפה יומיומית עושה נזק אני לא רוצה לחשוב מה עושה הצליה ועוד עם שמן ושאר התכשירים.

      מחק
  11. עד שקראתי את הפוסט הייתי בטוחה שאני מבינה קצת בתחום, לאחר הקריאה הבנתי שמה שאני יודעת זה טיפה בים.
    למדתי המון מהפוסט שלך, ואני ממליצה (גם בפייס) לכל אחד לקרוא אותו, במיוחד במדינה שלנו.
    אני אוהבת את המראה השזוף, אבל נזהרת מאוד מהשמש ונוהגת להתמרח תמיד שאני בים.

    השבמחק
    תשובות
    1. גם אני לא יודעת את הכל, אבל למדתי הרבה תוך כדי. צריך רק סבלנות להיכנס לזה ויש המון מידע ברשת!
      אני מנסה להשתמש בתכשירי ההגנה על בסיס יומי, אבל לא תמיד מצליחה במיוחד בכל מה שקשור במוצרים לגוף. לים אני כמעט ולא הולכת :)

      מחק
  12. וואו..תיארת בדיוק מה שאני מרגישה...פעם צליתי את עצמיכדי להגיע לברונזה המושלם, ה"בריא", ו עור שלי בהחלט זוכר...ממש לא שווה את זה, אני ממש משכנעת את עצמי שלבן זה בריא, ובריא זה יפה. אני כרגע משתמשת בספריי לספורטאים עם קדם גנה 43, והוא יחסית יותר קליל, הדביקיות חולפת מהר, ולמתאפרות הכבדות, ראיתי גם פודרה של שיסיידו שהיא עם מקדם הגנה 30, נראה לי דווה בדיקה

    השבמחק
    תשובות
    1. זה יושב לנו עמוק בתת מודע שבקיץ חייבים להיות שזופים, וככל שיותר כהה יותר טוב. צריך לעשות שינוי גדול בחשיבה כדי לשחרר. אמא שלי לדוגמא עדיין לא השתחררה מזה.
      של איזה חברה הספריי שלך?
      לגבי הפודרה, לדעתי זה פחות פרקטי, מהסיבה שהמוצר שמכיל את מקדם ההגנה חייב להיות מונח ראשון על העור כדי להיות אפקטיבי. לכן אני חושבת שעדיף להשתמש בקרם ומעליו בשאר התכשירים (מייק אפ, פודרה וכו') שלא חייבים להיות עם מקדם ההגנה.

      מחק
  13. פוסט מעניין! מודה לא ידעתי הרבה מהכתוב כאן.
    כמוך גם אני כמעט 100% מהזמן מכןסה בעור הפנים ואולי 5% בשאר הגוף כשאני יודעת שתהיה חשיפה ממשית לשמש.
    הבעיה העיקרית שלי עם תרסיסים למיניהם שהם, כידוע שומניים ובקיץ הקבה פעמים אני מקבלת גירויים בעור שלוקח להם לא מעט זמן לעבור לכן פחות מתאים לי להמרח...
    נתת לי מוטיבציה להמשיך את החיפוש למוצר שאשים קבוע!
    תודה על הפוסט המעניין - וחשוב!!!

    השבמחק

© Stars of Alex • Theme by Maira G.