27.11.10

מוצרי קוסמטיקה - לקרוא את האותיות הקטנות

מי מאיתנו באמת קוראת את רשימת המרכיבים של קרמים ומוצרי קוסמטיקה אחרים, שכתובה באותיות מיקרוסקופיות, לפני הרכישה? ואם מישהי קוראת את רשימת המרכיבים הזאת: כמה באמת היא יכולה להבין מכל השמות הכימיים המסובכים האלו?
לי אישית הרשימה הזאת לא אומרת כלום, לכן אני כמעט תמיד מתעלמת ממנה.
התחלתי להתעניין במרכיבים ובשמות שלהם וגם על ההשפעה שלהם, כשחיפשתי לי קרם ידיים לחורף שבאמת יעבוד. הסיבה היא שרוב הקרמים שניסיתי עד אז היו "חלשים": נספגו מהר ואחרי 5 דקות הרגשתי שאני צריכה לשים את הקרם שוב. לכן התחלתי לבדוק מרכיבים בקרמים שאני אהבתי ולא אהבתי.

בפוסטים הבאים אני אעשה סקירות והשוואות של קרמים לידיים שיש אצלי. אבל כרגע אני רוצה לחלוק איתכן את כל המידע שמצאתי בעניין המרכיבים באינטרנט וזה יהיה סוג של הקדמה.
אני מזהירה מראש שכל המידע שמצאתי לא משמח במיוחד (ותכלס היה לי הרבה יותר פשוט עם הענין הזה לפני שהתחלתי לקרוא). אבל מצד שני צריכים לקחת את הכל בפרופורציה, כי רוב הדברים בעולם שלנו הם לא בריאים ב-100% עוד לפני שמתחילים לדבר על מוצרי קוסמטיקה וקרמים.

גיליתי אתר נהדר באנגלית שנקרא grinningplanet.com ושם את הכתבה Safe Skin Care, שמדברת על מרכיבי קוסמטיקה בטוחים ולא בטוחים לשימוש, רמות סיכון במרכיבים מסוימים ואלטרנטיבות בריאות יותר שלהם.
1. צבעים מלאכותיים (Artificial colors) - ממש לא בריאים לנו. דוגמאות: FD&C BLUE1, FD&C GREEN1 (קנצרוגנים) D&C RED33, FD&C YELLOW5, FC&C YELLOW6 (קנצרוגנים במגע עם עור). נשמע ממש רע, וכן  מצאתי אחד מהם מאחד הקרמים שלי.
2. ריח (fragrance): גורם מס' אחד לתגובות אלרגיות במוצרי קוסמטיקה. בנוסף, היצרנים לא מחויבים לפרט ממה מורכב אותו חומר ריחני שהם מוסיפים. לכן ממליצים להשתמש במוצרים שהם fragrance free.
3. חומרים משמרים (Preservatives) - שומרים על המוצר שלא "יתקלקל" ולא יזדהם. סוג אחד הוא Parabens, לדוגמא:  Methylparaben, butylparaben וכו' (כולם עם אותה הסיומת)  - עלולים לגרום לגירוי בעור.
קבוצה נוספת של חומרים משמרים שכולם קשורים לנוכחות של פורמלדהיד (חומר מסרטן), שמומלץ להימנע מהם לגמרי:
- 2-brono-2-nitropropane-1,3-diol
- diazolidinyl urea
- DMDM Hydantion
- Imidazolidinyl Urea
- Quaternium 15
4. גליקול (Glycol) בשימוש כחומרים מעניקי לחות. דוגמא: Propylene Glycol, Glycerin, Ethylene Glycol, Carbitol, Diethylene Glycol. 
הנפוץ ביותר שראיתי בקרמים שלי הוא גליצרין, שמשמש כחומר ששומר על הלחות בעור. בכמה אתרים מצאתי  שמחרקים מצאו שברגע שהלחות באויר יותר נמוכה מ-65%, גליצרין סופג את המים מתוך העור עצמו ומחזיק אותם על פני העור, מה שגורם בעצם לאפקט הפוך ובסופו של דבר לא כל כך בריא לעור. באתרים אחרים מצאתי דעה הפוכה שגליצרין הוא מרכיב מאוד בריא לעור, בעל תכונות אנטיספטיות ושומר על הלחות בעור. תבחרו לבד למי להאמין.
5. PEG-100 Stearate מעניק מרקם לקרמים וגם מעניק לחות ומרכך את העור. מאושר לשימוש ע"י FDA האמריקאי. אבל, מוגדר כחומר מסוכן בדרגה בינונית ואסור לשימוש על עור פגוע או מגורה.
6. Lanolin: חומר שמפיקים מהחי (כבשים), בלי להזיק או להכאיב לחיה. הוא חומר לחות מעולה שמזין את העור ומרכך אותו. הבעיה היחידה שעלולה להיות היא תגובה אלרגית (בגלל שזה חומר מן החי). מה שבטוח זה שיש לו יותר תכונות טובות מאשר רעות.
 7. Silicone: לא מצאתי תכונות שליליות. מרכיב זה גורם להיווצרות של שכבת מגן על העור (בקרם ידיים למשל), שמונעת מהעור לאבד לחות ושומרת על עור מנזקי הסביבה. שמות נרדפים:
Polydimethylsiloxane (PDMS)
Cyclomethicone
Cetyl Dimethicone
Cyclopentasiloxane
Silicone oil
8. Elastin Collagen: מוצרים שמכילים קולגן ואלסטין שמבטיחים לנו שמירה על עור בריא אינם מבטיחים בהכרח מוצר בריא. קולגן נשאר על העור ולא נספג בו, אלסטין גורם בכלל להזדקנות העור ולא להאטה של תהליך זה. (כל המידע מכאן)

9. על חומרים נוספים ניתן לקרוא בכתבה הזאת ב-YNET

כמה אתרים שעוסקים בנושא, שמצאתי מועילים:
ברכות למי ששרדה עד סוף הפוסט הזה ולא זרקה חצי מהקרמים שלה לפח :)))
מקווה שהמידע מועיל (ואולי גם מעניין) ומזכירה לקחת את הדברים האלו בפרופורציה הנכונה!

בימים הקרובים אעלה את החלק הראשון של סקירת הקרמים לידיים שניסיתי וחוות דעת עליהם.
שיהיה שבוע מקסים!

15 תגובות:

  1. יופי של פוסט עדן!
    אני מודה שלא נראה לי שברגע האמת אבדוק את המרכיבים גם לא אח"כ.
    אני מכורה לקרמי ידיים וגם מתכננת פוסט בקרוב בנושא.

    השבמחק
  2. תודה רבה!
    אני משתמשת כרגע רק בקרם ידיים אחד של סבון של פעם.
    גיליתי שכשמשהו מריח לי מספיק טוב אני באשכרה משתמשת בו כשאני צריכה.. מוצרים "פחות מעניינים" אין לי כוח לחדש ונשכחים איפשהו..
    לאחרונה העפתי מהבית מלא קרמי גוף גם שלא עשיתי בהם שימוש והחלפתי אותם בסבון של פעם שבאופן מעניין שורד אצלי כבר כמעט שבוע שכל יום (מלבד אחד שכחתי) אני שמה בבוקר.
    בכל מקרה, בסבון של פעם רשימת המרכיבים נמצאת על הקרטון (שמן הסתם נזרק..)...

    השבמחק
  3. אהבתי את הפוסט ואני דווקא כן קוראת את רשימת המרכיבים לפעמים...
    לי אישית רק הקרמים של לאוקיסטן טובים למצוקה הקשה שהידיים שלי נמצאות בה בחורף הצפוני.

    השבמחק
  4. דנרה: תודה!
    אני מודה שאף פעם לא ממש התייחסתי לזה גם, עד שהתעניינתי מה יש בקרם ידיים שלי (גם אני מכורה מאוד למוצר הזה). יש שמות של מרכיבים שפשוט בלתי אפשרי לזכור. אבל לפחות להכי "רעים" אני כן אשים לב בפעם הבאה. מעניין אותי עכשיו גם להסתכל על רשימת מרכיבים של טיפוח של חברות יוקרתיות. (או שבעצם עדיף שלא, ככה אשן יותר טוב :))

    השבמחק
  5. מיטל: בכיף :))
    גם אני ככה, מתה על ריחות ומשתמשת במוצרים ריחניים יותר מאשר ברגילים.
    לגבי סבון של פעם, מצאתי במרכיבים את SLS (שזה לא להיט בכלל! חומר שמשתמשים בו בשמפוים וסבונים בדרך כלל שמוריד שומנים וכו' - הוא בשימוש גם בתעשיה לצורכי ניקוי). מבאס, ובמחשבה שניה אולי עדיף היה לי לא לדעת את זה...

    השבמחק
  6. לימור: אני בדיוק חיפשתי לי קרם ידיים לחורף, כי העור שלי ממש מתייבש בתקופה הזאת.
    אף פעם לא ניסיתי את הקרם ידיים של לאוקסיטן, אבל פעם הבאה אעשה קפיצה לחנות שלהם כדי לבדוק.

    השבמחק
  7. זה החומר הבעייתי היחידי שמצאת?
    אני מאמינה שברוב הקרמים תמצאי לפחות חומר אחד בעייתי..

    השבמחק
  8. כל הכבוד, הפוסט מאוד מעניין ושמושי! מזמן רציתי לחקור את הנושא לבד, אך אף פעם לא הייה מספיק זמן לזה. ארשום כל המרכיבים המזיקים בפלפון, כי לא אזכור אותם- זה בטוח! פעם הבאה אהיה יותר חכמה בזמן הקנייה.
    בנוסף לכל מה שנאמר פה, אני רוצה לפרסם סרטון שמראה עד כמה הכל לא פשוט בעולם של קוסמטיקה...
    http://www.youtube.com/watch?v=pfq000AF1i8&feature=related

    השבמחק
  9. מיטל: SLS זה הכי בעייתי שמצאתי, והוא גם נמצא בתחילת הרשימה, שזה אומר שהכמות שלו לא מזערית בקרם. כאן אשכרה התבאסתי. אני בטוחה שאם בודקים - יהיה יותר מחומר בעייתי אחד, בכל קרם.

    השבמחק
  10. קטרין: ברוכה הבאה לבלוג! :)
    ראיתי את הסרטון, והמסכנה שלי זה שהכל זה פונקציה של כסף, כי החברות מנסות להשתמש בחומרי גלם כמה שיותר זולים (גם אם זה על חשבון הבריאות שלנו בסופו של דבר) ולמכור אותם במחיר יותר יקר. אני גם בטוחה שבטכנולוגיה של היום יש תחליפים לכל החומרים הלא טובים האלו.

    השבמחק
  11. אני מוסיפה לכאן את התגובה של גולשת הפורום "איפור וציור גוף" של תפוז:
    malla:
    אני באופן אישי די מודעת לנושא הזה של חומרים לא בריאים בקרמים. אני לא פאנטית בעניין, אבל יש חומרים שאני תמיד בודקת אם יש, ואם כן אני כנראה אוותר:
    mineral oil - זה תוצר לוואי של תעשיית הנפט, יש אותו בהרבה קרמים, לפי מה שאני יודעת (אני לא מומחית בעניין או משהו) הוא נותן לעור מראה של עור עם יותר לחות אבל בפועל מייבש אותו יותר. מבחינתי אם יש את החומר הזה אני לא קונה את הקרם.
    alcohol - אני לא חושבת שהוא מאוד מזיק, אבל הוא מייבש, ולכן אני משתדלת לקנות מוצרים שלא מכילים אלכוהול כי יש לי עור יבש, ואני לא רוצה לשים קרם שייבש אותו עוד יותר.

    חוץ מזה עוד משהו שחשוב לשים לב אליו לדעתי זה הכמות של החומרים: במרכיבים של קרמים (ומוצרי איפור) החומר שרשום ראשון הוא החומר שיש אותו בכמות הגדולה ביותר, ואחריו החומרים רשומים בסדר יורד לפי הכמות שלהם שהקרם מכיל.

    השבמחק
  12. אני לא כל כך יודעת איך להתייחס לכל החומרים הלא "טובים" האלה שבמוצרים קוסמטיים. יש כמובן כאלה שהוכחו במחקרים כרעילים ועם פוטנציאל מסרטן (כמו פורמלדהיד ונגזרותיו), אבל יש גם חומרים שיש להם שם רע - כמו שמן מינרלי - אבל לא ברור לי למה יש להם שם כזה רע ואם זה באמת מגובה במחקרים. אני לא נתקלתי ביותר מדי מחקרים שמוכיחים שלשמן מינרלי יש פוטנציאל נזק ממשי, אבל בכל מקום מדקלמים אוטומטית את הטענה שמדובר ב"תוצר לוואי של תעשיית הנפט". השאלה היא אם זה רק נשמע לא טוב או באמת לא טוב.

    השבמחק
  13. הי,
    אני אישית לא בודקת אף פעם, כי לעניות דעתי כל החברות, נו טוב רוב החברות משתמשות בחומרים מזיקים ולו רק המשמרים, האלכוהול, המדביקים וכו...אני לא קונה בד"כ ללא התנסות בדוגמית כאשר מדובר בפנים שלי. חומרים לגוף, בד"כ טובים לי, לעיתים לא מספיק מלחחים. לפעמים אני חושבת לעבור לקוסמטיקאית ש"רוקחת" מוצרים יותר טיבעיים, אבל לוותר על כל הכיף שבשיטוט בפארמים או באפריל, ריחות הבשמים הנהדרים ושקית ההפתעות שחוזרת איתי הביתה? אני מסרבת.
    לענין קרם ידיים, מחכה בכיליון ידיים להמלצה על קרם ידיים עשיר ואמיתי שיראה תוצאות. עד כה שמרתי אמונים אך ורק לנוטרוג'ינה, אך לאחרונה הוא מאכזב...

    השבמחק
  14. וניטי: אני החלטתי שאני נמנעת משימוש רק מהחומרים ההכי מסוכנים כמו למשל פורמלדהיד (גם בלקים) ועוד כאלה שציינתי בפוסט. אם נמנעים מכולם פשוט לא יהיה מה לקנות :)
    לגבי שמן מינרלי יש כתבות שהוא מסוכן וכו'. אני מצאתי כתבה אחרת שפשוט יש לו שם "רע":
    http://beautifulwithbrains.com/2008/09/06/know-your-ingredients-mineral-oil-liquid-petrolatum/
    אז קשה להגיד בוודאות

    השבמחק
  15. אפרת: על השיטוט בפארמים גם אני לא מסוגלת לוותר בשום אופן. גם כשאני לא קונה זה עושה לי צב רוח טוב :)
    בטוח שאפשר למצוא דברים "לא טובים" בכל מוצר כמעט, גם בחברות היוקרתיות. אני אישית הייתי פוסלת מוצר רק אם יש בו חומר שמוכח מדעית כמסוכן ונמצא בתחילת הרשימה של מרכיבים.

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...